כמה הבהרות


חשיפה לשמש היא הגורם מספר אחת להזדקנות העור, וידוע שפעולת המניעה החשובה ביותר היא מריחת קרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה מהשמש, לעומת זאת, המודעות לפגיעה הקשה של השמש בשיער היא נושא פחות מדובר. נזקי השמש כוללים ייבוש והחלשת השיער, העלמת הברק מהשיער, הבהרת השיער ועוד

עור

העור בבני אדם, אשר מכסה כמעט את כל שטחו של הגוף ותופס 15% ממשקלו, הינו האיבר הגדול ביותר בגוף. חשיפה לאור השמש משנה את המבנה הכימי של חומרים בעור ומביאה לשינוי בגוון העור. עם זאת, חשיפה ממושכת לשמש גורמת להזדקנות מוקדמת של העור ועלולה לעורר מספר מחלות ובראשן סרטן העור. בבואנו להצטייד בקרם הגנה לשמש נמצא על המדפים מוצרים רבים וחלקם אף בעלי תכונות נוספות של אנטי אייג'ינג, מעכבי זקנה. בבואנו לבחור קרם הגנה לקיץ- מהם המרכיבים החשובים הנמצאים בתכשיר להגנה מקסימאלית על עור הפנים, ומניעת הזדקנות?

אורית קמחי, מדריכה ראשית ביונקה פאריז– עושה לנו סדר בבלגן, ומונה את המרכיבים החיוניים להגנה על הפנים מהשמש בקיץ:

בשנים האחרונות חלה התפתחות עצומה בתכשירים הקוסמטיים לעור ולשיער והיצע המוצרים המכילים מרכיבים איכותיים להגנה מנזקי השמש הוא עצום. חומרים פעילים חדשים נכנסו לשימוש הקוסמטי לאחרונה, חלקם ממקור טבעי, חלקם מהידע המתפתח בביוטכנולוגיה וחלקם כתוצאה ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות ושנועדו למצוא פיתרון לבעיה ספציפית כמו הגנה מהשמש תוך עצירת תהליכי ההזדקנות של העור. בבואכם לבחור קרם הגנה ואנטי אייג'ינג נגד נזקי קרינת השמש, וודאו שהוא כולל את המרכיבים הבאים:

  • פפטידים – פפטידים הינן תרכובות חומצות אמינו המהוות נוגדני זיהום רבות עוצמה, ומשמשות בתעשיית הקוסמטיקה בעיקר בשל תכונות האנטי אייג'ינג שבהן: הפפטידים מגרים ומגדילים את ייצור הקולגן הטבעי בעור, המעניק לו גמישות ומייצר את הסינתזה המרככת ומעכבת הופעת קמטים. הפפידים הממולצים לעור הפנים הן מסוג AHAS, המופקים מצמחים כדוגמת המימוזה.
  • נוגדני חמצון – בהשפעת גורמים חיצוניים כמו קרינת השמש זיהום אוויר, מתח נפשי ועוד, מייצר גופנו מולקולות הרסניות הנקראות רדיקלים חופשיים. נוגדי החמצון, האנטיאוקסידנטים, הם כימיקלים הנלחמים ברדיקלים החופשיים, לכן חשוב לחזק בהם את הגוף וכך לנטרל את פעילות הרדיקלים החופשיים. הרדיקלים החופשיים פוגעים בעיקר בעור הפנים והורסים את תהליך ייצור הקולגן והאלסטין- האחראים לגמישות ומוצקות העור.  נוגדני החמצון חשובים הם ויטמיןE ו-C, המגנים על שכבת העור העליונה ומגבירים  את ייצור החומרים הטבעיים המגנים על הגוף מפני קרינה. ויטמין C הוא גם נוגדן חמצון המעלים כתמי שמש, מרכך את העור ומעלים קמטים. נוגדן חמצון נוסף הוא ויטמין A בצורת רטינול, המעודד את התחדשות העור וצמיחת תאי עור בריאים ומגביר את ייצור הקולגן והאלסטין המעניקים לעור את מראהו הגמיש ונטול הקמטים. חוסרים בקולגן ובאלסטין הינם הגורמים לעור להיראות מקומט, רפוי, מדולדל, וזקן.
  • חומצה גליקולית – החומצות הגליקוליות  מעלימות תאי עור יבשים ומתים, מעשירות את טקסטורת עור הפנים, מנקות את הנקבוביות ומגבירות את ספיגת קרם הלחות בתוך העור.  חומצות גליקוליות מעלימות קמטים, ויופיעו לעיתים בתכשירי ההגנה בעלי שמות ייעודיים,  כדוגמת אלנטויין, Allantoine.
  • חומרים אנטי דלקתיים – חיוניים להרגעת העור ושמירה עליו מהשפעות חיצוניות. חומצות האמינו מסוג פפטידים משמשות גם כחומרים אנטי דלקתיים ובנוסף להם, שמנים צמחיים רבים מהווים תוספת אנטי דלקתית עוצמתית וטבעית כדוגמת תמצית קמומיל, אלוורה, אינדיקה, ועוד.

טיפים ליעילות מסנן הקרינה:

באדיבות פני בן עמי, קוסמטיקאית ובעלת המותג הפרא רפואי "קארט קוסמטיקס"

  1. ודאו על גבי האריזה שהקרם מכיל מסנני קרינה UVA ו-UVB.
  2. הקפידו להימרח בשעות הצהריים 15:00־10:00 גם אם אתם מתכננים לשהות בצל.
  3. מרחו את הקרם 15 דק' לפני היציאה החוצה, לספיגת החומר ופעם נוספת מיד לפני היציאה, מה שמבטיח כמות גדולה של חומר פעיל.
  4. חדשו את המריחה אחרי שהות של שעתיים בשמש. אם אתם מבצעים פעילות גופנית, שוחים או מזיעים, יש לחזור ולמרוח שוב את הקרם ביתר תכיפות.
  5. כדי לקבל את רמת ההגנה המופיעה על התכשיר, יש למרוח שכבה נדיבה על העור.
  6. מייק־אפ עם מסנן קרינה אינו פתרון אופטימאלי ולכן חשוב למרוח את מקדם ההגנה בטרם מריחת המייק-אפ.
  7. אם אתם מרבים להזיע או סובלים מעור שמן או אקנתי השתמשו בתכשיר הגנה ללא שומן, שהוא אוורירי יותר. תכשיר שומני מאוד עלול לסתום נקבוביות ולהחמיר אקנה קיימת.

שיער

השיער הוא רקמת תאים הצומחת מתוך העור ועשוי בעיקר מקרטין (Keratin) שהוא חלבון העשוי שרשראות ארוכות של חומצות אמינו, ממינרלים (אבץ, צורן, ברזל וכלור) ומוויטמינים ביניהם ויטמין A ו-B. על ראשו שלאדם בריאיש כמאה אלף שערות לערך. קרני השמש הלוהטות פוגעות באופן ישיר במקרם השיער ובעור הקרקפת. ומכאן שמסייעים ביצירת שיער יבש, שרוף ודהוי.

לדברי מעצב השיער רועי חמו החשיפה לשמש גורמת להבהרתו של השיער, בעיקר על שיער בגוונים בלונדינים ואדומים. בנוסף לזאת גם הברק של השיער משתנה בשמש – גוונים בלונדינים ואדומים יאבדו את הברק שלהם, שיער חום יהפוך לזהוב יותר וזאת בשל הירידה ברמת המלנין, פיגמנט הצבע המשחק תפקיד חשוב במהלך החשיפה לקרני השמש. ככל שהשערה בהירה יותר ומכילה פחות פיגמנטים, כך היא רגישה יותר לשמש.

עוד מוסיף חמו שבנוסף לפירוק מבנה החלבון של השערה, קרינת האור תוקפת גם את הצבענים שנמצאים בקליפת השערה. הצבענים העיקריים הם האומלנינים השחורים-חומים והפיאומלנינים הכתומים-אדומים המרכיבים פחות משלושה אחוזים מסך כל מסת סיבי השערה. תפקיד הצבענים האלה הוא לספק קצת הגנה על חלבון השיער, במיוחד באורכי גל קצרים שבהם גם הצבענים וגם חומצות האמינו סופגים אור. הגנה זאת מושגת על ידי ספיגת וסינון הקרינה הנכנסת ופיזור האנרגיה כחום. כאשר הם מגנים על חלבוני השיער מקרינת אור, הצבענים עצמם מתפרקים או מלבינים.

 

טיפים להגנה על השיער מפני נזקי השמש , באדיבות מעצב השיער אילן מרגלית:


שיער חלק

מזג האוויר הקיצי  יהפוך שיער חלק לנפוח, יבשושי ובעל מראה של "חוטים" מוזנח. כדי למנוע זאת הקפידי על הפעולות הבאות:

  • חפפי את השיער בשמפו בעל תוספת לחות, המזין את השיער ומונע מראה "נפוח" ומבולגן.
  • חפפי את השיער גם בקונדישנר, מירחי אותו ביסודיות מהקרקפת ועד לקצוות השיער, ושטפי היטב במים קרים.
  • יבשי את השיער בעדינות במגבת.
  • הוסיפי לשיערך מוס ייעודי לשיער חלק, ומרחי אותו ביסודיות מהשורש ועד לקצוות. מוס לשיער ימנע את מראה "החוטים".
  • לאחר הוספת המוס יבשי את השיער אופן הבא: חלקי את השיער לשלושה חלקים: אחורי- השיער מסביב לצוואר, אמצע- השיער בין שתי האוזניים, עליון- משני צידי המצח.
  • יבשי כל חלקי בנפרד תוך שימוש במברשת ובמייבש שיער תוך כדי תנועת סירוק.

שיער דק ושטוח

לבעלות שיער דק ושטוח, מומלץ להתחדש בקיץ בתספורת קצרה, בעלת קו מחמיא.

  • שטיפת השיער בשמפו ייעודי לשיער דק- המעניק את הנפח המקסימאלי לשיער.
  • בעת מריחת קונדישנר, יש להקפיד על מריחה באזורים שיעניקו לשיער נפח – שורשי הקרקפת, והשערות הקרובות לאזור הגולגולת, והמקיפות את איזור הפנים.
  • במהלך טיפוח שיערך בקיץ- הקפידי שלא להשתמש ביותר מידי קונדישנר. שימוש בכמות גדולה של קונדישנר על שיער דק תגרום למראה שיער שמנוני.
  • יבשי את השיער בעדינות באמצעות מגבת.
  • נערי את השיער היטב, והוסיפי עליו בעדינות לאזור הקרקפת  ספריי לשיער המעניק נפח.
  • נערי שוב את השיער, והוסיפי מעט ספרי שיער גם על קצוות השיער.
  • יבשי את השיער מלמטה למעלה: הטי את ראשך לכיוון הרצפה, ויבשי בשימוש מייבש שיער ידני.  כשהשיער יבש לגמרי הטי את ראשך לאחור באופן ש"יקפיץ" את השיער למקומו, ייתן לו נפח נוסף.
  • החזיקי בתיקך האישי בהישג יד ספריי לשיער, והשתמשי בו בכדי להעניק נפח לשיער וכדי שיספוג שומנים מהקרקפת.

שיער מתולתל ויבש

לבעלות שיער מתולתל חשוב להתאים תספורת נכונה המתאימה למראה הפנים ותהיה קלה יותר לטיפוח בקיץ:

  • שטיפת השיער בשמפו וקונדישנר שאינם מכילים גופרית, המייבשת את השיער ומסייעת ביצירת מראה נפוח שלו.
  • מריחחה של קונדישנר ללא שטיפה, שנשאר על השיער משורש השערות ועד לקצה.
  • לאחר מריחת הקונדישנר, סרקי את השיער מברשת או במסרק.
  • עכשיו מרחי על השיער קרם לחות לשיער, מוצר חיוני לבעלות שיער יבש בתקופת הקיץ.
  • את קרם הלחות לשיער מירחי ביסודיות על ידי חלוקה לאזור אחר בכל פעם, סירוק והחדרה באמצעות סירוק בידיים.
  • הניחי לשיערך להתייבש באופן טבעי.
  • לבעלות שיער יבש מומלץ להשתמש במוצרי טיפוח לשיער המכילים אלוורה, ויטמין B5 , ומועשרים בפרוטאינים. יש להימנע ממוצרי טיפוח המכילים אלכוהול, המייבש את השיער.

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s